Advocacy – despre cum să nu stai în banca ta

Ce înseamnă ADVOCACY?

Atunci când ceri unui oficial (ales sau nu) să facă ceva ce vrei tu și care este în beneficiul mai multor oameni, se spune că faci „advocacy”. Mai pe românește, înseamnă să fii ambasadorul unei cauze.

Există mai multe definiții pentru ceea ce înseamnă advocacy, însă cele care îmi plac mie cel mai mult sunt următoarele:

„Advocacy constă în eforturile și acțiunile organizate care preiau probleme „invizibile”, neglijate, încercând să influențeze atitudinea publică și pe cea politică. Aceste eforturi pornesc de la realitatea lui „ceea ce este”, încercând să construiască realitatea lui „ceea ce ar trebui să fie”. Advocay rezultă în creșterea accesului oamenilor la luarea deciziilor care le influențează existența. Advocacy înseamnă că oamenii preiau din puterea instituțiilor care le afectează viețile.”
Advocacy for Social Justice, David Cohen / Rosa de la Vega / Gabrielle Watson

„Advocacy este un proces politic, organizat, care implică eforturile coordonate ale oamenilor de a schimba politici, idei sau valori care perpetuează inechitatea, intoleranța și excluziunea. Advocacy crește capacitatea oamenilor de a participa la luarea deciziilor și responsabilitatea instituțiilor.”
A New Weave of Power, People and Politics, Lisa VeneKlasen, Valerie Miller

Chiar dacă există mai multe definiții care explică termenul de advocacy, se pot identifica câteva elemente comune:

  • Este centrat pe oameni: îi ajută pe oameni să-și înțeleagă puterea și să o folosească pentru a participa efectiv la luarea unei decizii publice.
  • Este centrat pe valori: o campanie de advocacy servește unui interes public legitim.
  • Schimbă balanța puterii: de multe ori, advocacy este descris ca un joc de putere în care cei cu mai puțină influență câștigă putere să-i influențeze pe cei puternici. Puterea o putem defini drept capacitatea de a convinge pe cineva să facă ceea ce îți dorești.
  • Influențează factorii decizionali: schimbă decizii ale instituțiilor/autorităților publice.
  • Este incluzivă: cu cât o campanie de advocacy implică mai mulți oameni, cu atât succesul ei va fi mai mare.

Trei avantaje ale abordării de tip advocacy

1. Obține ameliorări reale, imediate și concrete

Printr-o astfel de abordare, se poate obține îmbunătățirea calității vieții pentru un număr mai mare de oameni, fie că acest lucru se referă la o stare mai bună a drumurilor, iluminat stradal sau transparență.

2. Dă oamenilor sentimentul propriei puteri și dezvoltă abilitatea de a o folosi

Campaniile de advocay mobilizează energia pe care o au oamenii. Astfel, învățăm cu toții valoarea acțiunii comune și dezvoltăm o încredere mai mare în puterea pe care o avem asupra felului în care arată comunitatea noastră.

3. Schimbă relații de putere pe termen lung

Campaniile de advocacy pot să aibă ca rezultat colateral, pe termen lung, schimbarea relațiilor de putere. Prin fiecare campanie, individuală sau în echipă, devenim mai puternici. Atunci când ești puternic, ești consultat cu privire la deciziile care îți afectează comunitatea.

Importantă este și experiența cumulată, astfel încât, în timp, pot fi asumate obiective mai mari și mai cuprinzătoare. În aceeași măsură, instituțiile care sunt vizate devin mai sensibile la opțiunile cetățenilor, iar procesul decizional devine mai deschis, mai transparent, mai responsabil.

Se poate face advocacy la Maieru?

Cu siguranță.

Toate acțiunile pe care le-am făcut eu în ultimele 3 luni intră în sfera termenului de advocacy. Da, va trebui ceva mai mult timp până să vedem rezultate reale și palpabile, dar, așa cum am mai spus, răbdarea este esențială.

În perioada următoare vă voi spune câte ceva despre fiecare instrument prin care putem, fiecare dintre noi, să facem advocacy. Până atunci…

Numai bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *